wydanie piaseczynsko-ursynowskie (nr 713), 2018-04-06
Ratusz zaczyna walkę z dziką reklamą
PIASECZNO Prace nad uporządkowaniem miasta rozpoczęły się już dwa lata temu od uchwały rady miejskiej. Teraz mają zostać określone zasady dotyczące tego, co można umieszczać w przestrzeni publicznej i na jakich warunkach
W 2015 roku weszła w życie tzw. ustawa krajobrazowa, a rok później rada miejska podjęła uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia zasad i warunków sytuowania na terenie gminy obiektów małej architektury, tablic, urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. - Z możliwości, jakie daje ustawa krajobrazowa, skorzystało już wiele miast – mówił wówczas wiceburmistrz Daniel Putkiewicz. - Jestem przekonany, że również w Piasecznie uda się osiągnąć kompromis pomiędzy tymi którzy zwracają uwagę na potrzebę ładu w przestrzeni publicznej, a przedsiębiorcami świadczącymi usługi i potrzebującymi reklamy.
W Piasecznie dzika reklama wszechobecna jest praktycznie na każdym kroku. Gmina wybrała więc firmę, która ma sporządzić projekt uchwały określającej zasady, jaka reklama jest dozwolona, a jaka nie. Projekt uchwały ma zostać przygotowany do połowy grudnia. Prace podzielono na kilka etapów. Do tej pory zrobiono analizę przestrzenną i krajobrazową gminy oraz podzielono ją na obszary, w których będą obowiązywały różne zasady umieszczania szyldów, reklam, małej architektury i ogrodzeń. Taki podział każdy mieszkaniec może podejrzeć na e-mapie. Dodatkowo na stronie internetowej gminy zostaną umieszczone propozycje dotyczące tego, jakie rodzaje reklam będzie można umieścić w danych obszarach. Zaplanowano też konsultacje społeczne z mieszkańcami – pierwsze spotkanie odbyło się wczoraj.
Gminni urzędnicy podkreślają, że praca nad uchwałą krajobrazową nastręcza sporo trudności, co wynika z faktu, że nie ma modeli, które można by naśladować. Dopiero kilka gmin w Polsce podjęło się jej uchwalenia. Nad podobnymi projektami pracują obecnie także gminy Konstancin-Jeziorna i Góra Kalwaria oraz kilka dużych miast z Warszawą na czele.
TW